donderdag 25 juni 2020

Vandaag in het AD, editie Woerden

Vandaag in het AD, editie Woerden. Nu zien of het ons nog een paar kopers oplevert..


KUNSTENARES PIA SPRONG (62) OP HAAR IPAD AAN HET TEKENEN. OP SCHOOT LIGT HAAR, IN EIGEN BEHEER, UITGEGEVEN, BOEK. FOTO RIANNE DEN BALVERT

De Kamerikse kunstenares Pia Sprong heeft een nieuw boek uitgebracht met iPad-tekeningen, gemaakt in en rond het oude gemaal waarin ze woont.

GIJS KOOL

Het boek Als mijn bezem kon vliegen en andere tekeningen staat vol met tekeningen en teksten van tekstschrijver Jules Terlingen. ,,Ik maak een mooie tekening en hij bedenkt er een leuke tekst bij'', vertelt kunstenares Pia Sprong.

Vuurrood is haar haar, vriendelijk is haar glimlach. Een futengezinnetje dat vredig in het kleine riviertje de Grecht peddelt, krijgt een grote glimlach van de kunstenares, die altijd naar haar gemaal moet varen, dat wat afgelegen ligt. Sprong: ,,Kijk nou toch, twee jongen. Gisteren nog drie. De natuur is keihard.''

In het oude gemaal uit 1879 zijn de muren hoog en wit. Dat die flinke scheuren vertonen en het lijken te gaan begeven, bezorgt de kunstenares slapeloze nachten, want nu de oude heipalen verrot zijn, moet er toch echt geheid gaan worden. ,,Dat scheuren is de afgelopen vijf jaar erg snel gegaan.''

Lastig
In kasten, op tafels en ook bij de printer liggen de kunstwerken die Sprong altijd op een iPad maakt. Al twintig jaar geleden begon ze daarmee, toen nog op een laptop.

Sprong is dan ook geen 'cliché-kunstenaar' met doeken vol dampende olieverf en exposities in galeries. Haar tekeningen lijken de weg naar de galeries ook lastig te vinden. Maar daar maalt Sprong niet om. ,,Het voordeel van kunst op de iPad is dat het binnen een paar klikken de hele wereld over gaat.''

Sprong pakt het anders aan. Zo mailt ze geregeld naar gemeenten en burgemeesters dat ze graag de hele gemeenteraad komt tekenen als 'succescadeau', zoals ze dit noemt. Zo tekende ze al 75 gemeenteraden.

,,Dat gebeurt vaak vlak voor verkiezingen of bij een gemeentelijke herindeling. Dat zijn drukke tijden hoor, dan zit ik zeven dagen per week me helemaal suf te tekenen.'' Helaas voor Sprong: dit jaar zijn er geen herindelingen.

Dus de kunstenares zoekt naar nog meer andere manieren om haar vrolijke tekeningen te verkopen. Zo hangt haar digitale werk boven de stoelen van drie tandartsen in Nederland. ,,Ik dacht dat dat wel aan zou slaan bij duizend tandartsen, dat is niet gebeurd. Dat is jammer want het is een prachtig project waarbij mensen echt afgeleid worden en niet meer aan het geboor denken. De tandartsen staan er helaas niet voor open.''

Ook hangen tekeningen die ze in Japan maakte bij een Japanse supermarkt in Buitenveldert.

Nadeel
,,Misschien is het werken met een iPad wel een probleem in de verkoop, omdat galeriehouders en museumdirecteuren wat ouder zijn en dat niet gewend zijn.''

Nog een nadeel: ,,Als ik ergens teken, vragen mensen verwonderd wat voor programma ik gebruik. Als je zou tekenen op papier, krijg je als kunstenaar de complimenten; nu in eerste instantie het apparaat.''

Sprong krijg weleens de vraag of ze bestaande boeken wil illustreren. Maar dat vindt ze lastig, vertelt ze. ,,Ik begin liever vanuit een eigen idee aan een werk, lekker autonoom.''

De kunstenares koestert haar autonomie, doet niet snel concessies. Ze werkt het liefst zelf haar eigen ideeën uit. Sprong: ,,Ik sta elke dag wel op met een nieuw plan. ,,Soms lukt het. Soms niet.''

Een idee wat wel lukte, was het boek Als mijn bezem kon vliegen en andere tekeningen, dat ze met Jules Terlingen in eigen beheer uitgaf.

Sprong: ,,Met hem kan ik fijn werken: ik laat tekeningen zien van iets wat ik mooi, grappig of leuk vind. Hij schrijft er de teksten bij. Binnenkort komt er een tweede boek met tekeningen die ik maakte in de coronacrisistijd''

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage