donderdag 25 november 2010

herakles

tijdens de repetities voor de epiloog van de tuin van holland kon ik niks anders verzinnen dan te doen alsof ik als mussert-acteur een verhaal over herakles zat voor te lezen, uit een boek dat ik toevallig bij me had. maar dat verhaal had ik zo'n beetje uit mijn hoofd bijelkaar verzonnen. daar zat ik vervolgens dus een jaar lang aan vast. en elke avond hetzelfde verhaal, dat vond mijn collega majoor bosshardt-actrice geert de jong helemaal niks, het moest wel elke keer een nieuw verhaal zijn. voor het publiek maakt dat geen bal uit, die zien alleen die ene voorstelling, sputterde ik nog voorzichtig tegen. geert de jong tegenspreken is niet mijn sterkste punt. ik leerde elke middag voor de voorstelling op weg naar den haag weer een nieuw verhaal uit mijn hoofd. want echt voorlezen was geen optie, dan was ik minstens een half uur aan het woord.

in voorbereiding op het herakles project bij de appel in 2012, waar ik op dit moment voor aan het werk ben, daarom om de zoveel tijd zo'n herakles verhaal uit de tuin van holland. overigens heb ik de tekst nooit integraal uitgesproken, ik leerde de hoofdlijnen en maakte daar een paar volzinnen van. een chronologische volgorde had ik niet, ik bedacht 's ochtends tijdens het douchen waar ik het die avond over wilde hebben. vandaag het eerste verhaal, over de verwekking van herakles. het boek dat ik al die voorstellingen heb gebruikt is van robert graves, mijn mythologie bijbel.

Zeus koos de mooie sterfelijke vrouw Alkmene uit
Om bij haar zijn godenzoon Herakles te verwekken
Maar hij wist dat Alkmene
Die behalve heel mooi ook heel kuis was
Zich niet zomaar zou laten verleiden
Daarom nam de oppergod de gedaante aan
Van haar echtgenoot Amphytrion
Die op dat moment ver weg een oorlog voerde
En om het nuttige met het aangename te verenigen
Gaf Zeus aan Hermes de opdracht om de nacht
Drie keer zo lang te laten duren met het excuus
Dat het verwekken van een godenzoon als Herakles
Niet met een vluggertje kon worden afgedaan
Toen de zon eindelijk weer opkwam
En Zeus moe maar voldaan naar de Olympos
Was teruggekeerd
Kwam de echte Amphytrion thuis
Die onmiddellijk bij de uitgeputte Alkmene in bed kroop
‘Maar man wil je nu alweer
We hebben de hele nacht al gevreeën
Het leek wel een eeuwigheid’
Maar Amphytrion kon die opmerking uiteraard
Niet plaatsen en dacht dat zijn vrouw
Nog niet helemaal wakker was
Hij drong aan
En zij gaf zuchtend toe
En zo kon het gebeuren dat negen maanden later
Alkmene twee zoons baarde
Die in niets op elkaar leken
Herakles
Verwekt door Zeus
En Iphikles
Verwekt door Amphytrion

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage