zondag 28 november 2010

pantserkruiser potemkin



de filmstudent wladimir nizjnyj doet in ‘lessen in regie’ nauwkeurig verslag van de colleges van de russische filmregisseur sergei eisenstein aan de moskouse filmakademie. ik kreeg dat boek tijdens mijn regieopleiding, het was mijn eerste kennismaking met eisenstein en zijn theorie over de montage zoals hij die in de film pantserkruiser potemkin heeft gebruikt. met de beroemde trappenscene (de kinderwagen! de laarzen!de close ups!) als bekendste voorbeeld. montage = manipulatie schreef ik als student braaf in de kantlijn. ach ja.

vanmiddag draaide de geluidloze film (1926) in filmhuis lantaren/venster bij ons om de hoek, begeleid door het matt darriau paradox trio uit new york. de klezmer muzikant en klarinettist matt darriau componeerde een compleet nieuwe score voor het meesterwerk van eisenstein. ook zonder de cellist die wegens visumproblemen achter moest blijven (eigenlijk kwam ik voor hem, tja) was het een mooie en bijzondere ervaring. gaat dat zien.

komende twee weken staat het ‘filmconcert’ van het trio (dat overigens uit vier man bestaat) nog in een paar filmhuizen, zie internet.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage