MoMA in Parijs
Het MoMA in New York is de moeder van
alle moderne kunst musea over de hele wereld, het heeft de moderne kunst als
stroming zo’n beetje uitgevonden. Vanaf de oprichting in 1929 koopt het werk
aan van elke moderne kunstenaar die er ook maar een beetje toe doet. Inmiddels is
het MoMA het rijkste en grootste Moderne
Kunst Paleis ter wereld met de mooiste en meest uitgebreide collectie. En daar kan
de komende jaren weer flink wat werk aan toegevoegd worden dankzij een enorme
erfenis van de laatst overleden multimiljardair David Rockefeller. In de jaren
tachtig ben ik er ooit een keer geweest, tijdens een kort bezoek aan New York, sindsdien
is het er niet meer van gekomen. Maar nu was er de tentoonstelling Being
Modern: MoMA in Paris in het Fondation Louis Vuitton in Neuilly sur Seine,
een buitenstad van Parijs.
MoMA
in Parijs is een chronologische exposé van wat het
NewYorkse museum in de loop van haar bestaan zoal aan moderne kunst in haar collectie
heeft opgenomen. Van de meest bekende moderne kunstenaars hangt of staat er wel
iets, en dat is naar mijn idee tegelijk de zwakte van deze expositie. Het geheel
heeft iets weg van een kelder-opruiming: het zijn allemaal beroemde kunstenaars, maar het zijn niet
hun allerbeste werken.
Inhoudelijk klopt het allemaal, natuurlijk.
De chronologie van de aankoop, de uitbreiding van het museumgebouw van MoMA,
het groeiende budget, het wordt allemaal keurig verteld en in perspectief gezet.
Bijvoorbeeld, van Pollock toont men Echo
Nr 25, 1951, waarmee hij zijn ‘drippings’ periode lijkt af te sluiten. Hopper
is aanwezig met een klein werkje uit de tijd voor hij naam begon te maken. En het werk van Rothko,
Nr 10 uit 1950, hangt hier als eerste Rothko aankoop van MoMA, maar bovendien was
die aankoop in 1952 dermate controversieel dat de toenmalige voorzitter van het
bestuur uit protest is opgestapt, want ‘als we deze rommel gaan aankopen kunnen
we netzogoed de zaak sluiten’ of woorden van gelijke strekking.
Echo Number 25, 1951 (1951) Jackson Pollock
House by the Railroad (1925) Edward Hopper
Nr 10 (1950) Marc Rothko
Wat dat betreft is er niet zo veel veranderd,
het zicht op Boy leading a Horse van
Picasso wordt me door een continue mensenmassa ontnomen maar dat ene werk van Rothko
kun je in relatieve rust bekijken. Ook Warhol is gezien het aantal selfies dat
voor zijn werk wordt gemaakt, nog erg populair. Maar niemand die het in zijn
hoofd haalt om zich via de sociale media met een ruige Pollock te laten zien (She-Wolf uit 1943).
Boy leading a Horse (1906) Picasso
Campbell's Soup Cans (1962) Andy Warhol
The She-Wolf (1943) Jackson Pollock
Bij mijn tocht over de vier verdiepingen kwam ik toch wel weer een paar favorieten tegen waarvan ik blij ben ze ‘live’ te hebben
gezien. Geen spijt dus, van dit korte bezoek aan Parijs.
Drowning Girl (1963) Roy Lichtenstein
Screentest Bob Dylan (1965) Andy Warhol
September (2005) Gerhard Richter
Woman I (1952) Willem de Kooning
Map (1961) Jasper Johns
Concrete Office Building Project, Berlin, 1923 - Mies van der Rohe
Felt Suit (1970) Joseph Beuys
Let's Walk to the Middle of the Ocean (2015) Mark Bradford
De gekleurde vlakken van de Franse kunstenaar Daniel Buren zijn
inmiddels van de glasplaten verwijderd en het ontwerp van Gehry kan weer in
oorspronkelijke staat worden bewonderd (zie over het gebouw mijn
bericht van 13 juni 2016).
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage