vrijdag 24 april 2015

greg trooper in nl



de amerikaanse singer-songwriter greg trooper draait al heel wat jaren in het circuit mee en het was daarom nogal merkwaardig om deze gelouterde performer voor een halfgevuld zaaltje van 45 man te zien optreden maar hij sloeg zich er met veel humor en zelfspot doorheen. wat dat betreft is het een echte newyorker, die laten zich nooit door welke ramp of tegenvaller dan ook uit het veld slaan. bij het slotapplaus liep hij van het podium om samen met de kleine verzameling fans ‘we want more’ naar het lege toneel te roepen voor het geval ‘de artiest ons backstage niet zou horen klappen’.

het is of singer-songwriters mij eerst live moeten overtuigen voor ik ze kan leren waarderen want ik heb al jaren muziek van greg trooper in de kast staan, maar niet vaak gedraaid. nu ik hem gisteravond in dat kerkje in terheijden voor het eerst heb zien optreden zal daar verandering in komen, het is een geweldige zanger en goeie tekstschijver met veel humor en mooie verhalen, een persoonlijkheid. hij speelde gisteravond veel nieuw werk, onder anderen van zijn laatste onlangs uitgekomen derde live cd ‘live at the rock room’, opgenomen in austin, texas.

ik dacht, als je greg trooper heet moet je haast wel in texas wonen maar dat doet ie al een tijd niet meer, heb ik begrepen. zijn naam doet me denken aan stoere mannen in stoere cowboyfilms maar hij woont tegenwoordig gewoon ergens in de buurt van new york. maar zijn muziek klinkt inderdaad als een mix van die twee uitersten: de humor, het engagement en open karakter van de newyorkers en de melancholische, weemoedig klinkende folkmuziek uit het westen: texas meets new york, zoiets.

overigens een aanrader, de livecd live at the Rock Room. nog niet te beluisteren op spotify en alleen nog te koop in nl en belgie of bij greg trooper zelf. hij sleept een grote voorraad mee op zijn toernee door nl, de komende twee weken. zie voor de data zijn eigen site, gregtrooper punt com.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage