woensdag 29 augustus 2018

Mancha!Mancha! in de Doelen


Afgelopen maandag het libretto ingeleverd dat Ernest van der Kwast en ik hebben geschreven voor een kleine operaproductie Mancha!Mancha! dat in mei 2019 tijdens de operadagen in de Rotterdamse Doelen in première gaat. Mancha!Mancha! is een idee van componist Patrick van Deurzen (die ook de muziek gaat componeren) en werd twee jaar geleden aangekondigd als het derde deel van Don Quichot maar dat valt alleszins mee, onze opdracht was een libretto te schrijven voor een opera van ongeveer 60 minuten, voor twee zangers (en twee pianisten).

Als de zangers zich aan de librettotekst houden, zijn ze zich in Mancha!Mancha! zeer bewust van deze door geldgebrek beperkte muzikale onderneming: ‘We spelen ongeveer dertig procent. De rest is te duur.’ zingt het personage Mattijs in Scene 3 (‘Dit is heel erg’).

Enfin, in Mancha! Mancha! wordt gespeeld met conventies die gelden in concertzalen. Scenes worden overgeslagen, liederen ruw afgebroken, musici gaan met elkaar op de vuist, en het publiek krijgt ongevraagd de Don Guru merchandise door de strot geduwd. Opera!

Ik wens Patrick veel plezier bij het componeren, zie uit naar mei 2019.



Tekening van Gustavo Doré uit El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha (het 2ehands exemplaar dat ik op mijn werktafel had liggen was voorzien van aantekeningen en gelezen;  persoonlijk ken ik niemand die het boek helemaal heeft gelezen, in het Spaans)


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage