Giorgio Morandi in Museum Belvedere
In museum Belvedère in Oranjewoud, Friesland, zag ik een
expositie van het werk van de Italiaanse schilder Giorgio Morandi (1890 – 1964)
die zijn leven lang in zijn atelier in Bologna stillevens van vaasjes, potjes en
karafjes heeft geschilderd in zachtroze, zachtgrijs, zachtgeel en zacht wit. Dat
klinkt weinig spannend maar voor de liefhebber valt er genoeg te zien, er zijn
er geen twee stillevens hetzelfde. De formaten zijn, hoewel bescheiden, steeds
net anders, het licht is soms fel, soms schemerig, schaduwen hier, zonder
schaduw daar. Maar voor de wat onrustige kijker blijft het, ondanks de
verschillen, een verzameling potjes, flesjes, vaasjes, karafjes..
De enige variatie die Morandi zichzelf toestond was,
naast het eindeloos opnieuw rangschikken van de potjes en flesjes, het
schilderen van de binnenplaats aan de Via Fondazza waar hij vanuit zijn atelier
op uit keek. Museum Boymans heeft er ook zo een, heb ik me laten vertellen, het
is me nooit opgevallen, een uitzicht op de binnenplaats geschilderd in 1954. In
Belvedère hangt hetzelfde uitzicht, maar in andere kleuren, waarschijnlijk in verschillende
jaargetijden, uit ’35, ’56 en ’58.
Toch gebeurt er wel degelijk iets als je langs al die
zacht gekleurde schilderijtjes met potjes en flesjes loopt. Elke pretentie,
betekenis of bedoeling ontbreekt. Er is geen enkele ruis, geen leven, geen
mens, geen beweging- elk geluid, laat staan lawaai, ontbreekt. Op elk
schilderij is het doodstil. Ik stel me de schilder voor, in zijn atelier,
midden in het prachtige snikhete, luidruchtige Bologna. Verzorgd door zijn drie
zussen, dag in dag uit, vijftig jaar lang vaasjes en potjes rangschikkend,
schilderend. Soms staat er een raam open, klinkt er geluid, soms komt er iemand
binnen. Verder verandert er niets, Morandi rangschikt en schildert, gemiddeld
een schilderij per maand, een halve eeuw lang. En Morandi verkoopt. Hij is zeer
geliefd, in Italië. Er wordt gezegd dat ‘wie een Morandi bezit, niet alleen een
hele dikke portemonnee heeft maar ook een zeer goede smaak’.
In Antonioni’s La
Notte (1961) glijdt de camera langs de muren van het
moderne en luxe Milanese appartement van Giovanni, een succesvolle schrijver
gespeeld door Marcello Mastroianni, met, in zijn werkkamer, een stilleven van
Morandi uit 1960, pontificaal boven zijn typemachine..
Fellini gebruikte een jaar eerder in La Dolce Vita (1960) twee stillevens van Giorgio Morandi: in het
huis van de intellectueel Steiner, dat vol staat met kunst en waar ’s avonds op
hoog niveau gediscussieerd wordt door schilders, schrijvers en filosofen.
Marcello Mastroianni, ditmaal als de gelijknamige societyverslaggever, is er op
bezoek, achter hem hangt een stilleven van Morandi, Marcello bekijkt het en complimenteert
zijn gastheer.
Steiner: ‘Oh ja! Mijn
favoriete schilder! Zijn onderwerpen baden in het zonlicht en zijn zo prachtig
beschouwend en precies geschilderd dat je ze bijna kunt aanraken’.
Marcello knikt en steekt snel een sigaret op..
Volgens filmkenners ligt hier een diepere betekenis onder,
vanwege het contrast tussen de levensgenieter Marcello die zich voortdurend
door la Dolce Vita laat afleiden, en Giorgio Morandi die zich door niets en niemand liet afleiden, zich vrijwillig opsloot in zijn atelier en leefde voor zijn kunst..
Fellini noemde het
werk van Morandi ‘het ultieme symbool van verfijnde kunst’. De acteur
Mastroianni bezat zelf een paar schilderijen van Morandi. Mij intrigeert vooral
het leven van die man, in zijn atelier, verzorgd door zijn drie ongetrouwde
zussen, meer dan vijftig jaar lang. Twee wereldoorlogen, revoluties, de futuristen, Picasso,
Mondriaan, het ontstaan van de moderne kunst, de schok van het nieuwe,
werkelijk alles heeft Morandi meegemaakt. Dat wil zeggen, als hij zijn atelier aan
de Via Fondazza in Bologna had verlaten en naar buiten was gegaan. Maar hij ging
nauwelijks de deur uit, liet zich nergens zien. Schilderde onverstoorbaar zijn
verzameling potjes en flesjes en trok zich nergens iets van aan. Dat vind ik een mooier verhaal dan die schilderijen van flesjes en potjes. Alleen als ik bij de zachte 'typische Morandi kleuren' en de doodse stilte zelf de hitte en de levendigheid van Bologna erbij denk, kan ik me er misschien iets bij voorstellen.
uit de verzameling van Morandi
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage