maandag 18 maart 2019

Parijs in maart

Een paar dagen Parijs betekent veel lopen, veel fietsen. Lopen als het regent, fietsen bij mooi weer.  Zoals elke grote stad heeft ook Parijs een geautomatiseerd fietssysteem met tientallen stations over de stad verspreid, maar dat functioneerde, hoe verrassend, niet of nauwelijks. Tot nu, want, goed nieuws, de Velib doet het weer. En wanneer je de fiets binnen een half uur weer in een station parkeert, zijn er geen extra kosten, dat scheelt weer...
prima studio aan een binnenplaats in rue des Boulets
Ons verblijf voor deze paar dagen, een appartement op de grens van het 20e en 11e arrondissement, lag vlakbij de markt op rue D'Argile, een dagelijkse boerenmarkt van 7:00 tot ongeveer 13:00, die al meer dan honderd jaar bestaat.
markt op rue D' Argile, met communistische krantenverkopers (daar bestaan ze nog)
Ik kwam er voor het eerst, maar deze markt wordt wat mij betreft dagelijkse routine tijdens  toekomstige bezoeken aan de stad, ik hoop er nog vaak te komen. Ook het overdekte marktgebouw, op place D'Argile, is nog altijd in bedrijf, met een paar goeie vis- en kaasboeren. Mooie spullen voor goed eten.
eigen gemaakte spaghetti vongole, dwz met mosselen, kokkels en groenten van de markt
Ondanks de enorme hoeveelheid bistro's en restaurants in de buurt kon ik de verleiding niet weerstaan elke dag zelf te koken. Ik vind dat, met het zeer gevarieerde Parijse aanbod van groenten, vlees en vis, veel leuker..

Vanwege de Parijse schoolvakanties hebben we deze keer het museumbezoek tot een minimum beperkt, geen Grand of Petit Palais, geen d'Orsay of Vuitton, ditmaal alleen musée Marmottan Monet, een kapitale villa aan de rue Louis Boilly in het 16e arrondissement, een oneindig eind fietsen, dat wel. Naast de vaste immense collectie Monet (daar ben je zo door heen, ik wel tenminste) is er nu een expositie van schilderijen uit de Orient, mwah, je staat er een half uur voor in de rij, dan ook maar kijken, er is me weinig bijgebleven.

En Centre Pompidou kan ik niet overslaan, daar is altijd iets bijzonders te zien, ze vernieuwen de expositie van hun vaste collectie met grote regelmaat. Zag opnieuw veel werk voor het eerst, ze moeten daar een gigantisch depot hebben.. Zorg dat je er voor twaalf uur 's ochtends bent, dan ben je de grote drukte voor (nb: om 11:00 open)
Francis Picabia - L' Adoration du Veau (1942) 
Francis Picabia - Femmes au bulldag (1942)
Francis Picabia - Femmes au bulldog (detail)
Malcolm Morley - Cradle of Civilization with American Woman (1982)
Adrian Ghenie - Pie Fight interior 11 (2014)
Apostolos Georgiou (sans titre) (2012)
Chaïm Soutine - Portrait du sculpteur Oscar Miestchaninoff (1924)
Asger Jorn - L' Avantgarde se rend pas (1962)
Bram van Velde - Neige (1923)







0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage