vrijdag 10 januari 2020

de Sura Cantate


Vorig jaar zomer schreef ik in opdracht van het jubilerende Merwe's Oratorium Vereniging uit Dordrecht (ze vieren hun 100 jarig bestaan) de tekst voor de Sura Cantate, een zesdelige compositie over de heilige martelares Sura van Dordrecht, gebaseerd op een legende uit de 15e eeuw. Componist Patrick van Deurzen schreef de muziek voor koor, solisten, orkest en percussie.  

In grote lijnen gaat het verhaal van Sura, die na haar dood aan de rechter verschijnt om vergiffenis te vragen voor haar moordenaars, in de cantate letterlijk en figuurlijk van het donker naar het licht: nog voor de zon opkomt is er de roep om wraak en vergelding, na de verschijning van Sura, in het volle licht, is er plaats voor vergeving en dankbaarheid.

Bij het schrijven van de tekst heb ik, tot mijn grote verbazing, nog veel gehad aan mijn eigen katholieke carrière van koorknaap en misdienaar, uit een vorige tijd in de vorige eeuw: Heilig heilig, Sint Sura heilig.

De muziek, en hier geloof ik componist Patrick van Deurzen op zijn woord want ik heb nog geen noot gehoord en ik kan alleen in het notenschrift de bassleutel lezen, hoe dan ook, de muziek van Patrick ‘zit dicht op de tekst en gaat van donkere, onheilspellende klanken die de wraak van het volk ondersteunen, naar lyrische melodieën van Sura, naar extatische liefdesmuziek.’

Ben benieuwd! Première op 13 maart 2020 tijdens het jubileumconcert van Merwe's Oratorium Vereniging en het Ars Musica Orkest, onder leiding van dirigent Patrick van der Linden, in de Antoniuskerk te Dordrecht.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage