donderdag 31 oktober 2019

Max Klinger in het MdbK in Leipzig


Op de eerste verdieping van het MdbK in Leipzig is een zaal ingericht met werk van de Duitse in Leipzig geboren schilder en beeldhouwer Max Klinger (1857 – 1920). Een vier meter hoog en meer dan zeven meter breed paneel beheerst de ruimte: ‘Christus op de Olympos’ (1897). Het is een van de meest merkwaardige 19e eeuwse werken die ik ooit heb gezien, vroeg surrealistisch, ik wist niet dat zoiets bestond.
Jezus meets Zeus, waarbij Christus er niet al te best vanaf komt. Vergezeld van een viertal stijf geklede dames, dat zullen de deugden dan wel zijn, denk ik, staat Christus als een humorloze en vooral seksloze betweter te preken tegen een naakte, relaxte Zeus, omringd door talloze fraaie naakte lijven m/v. Je mag dit niet, je mag dat niet, lijkt Jezus te zeggen. Zeus heeft er schijt aan, de andere Olympische goden kijken verbaasd toe: wie is die rare knakker? Ondertussen gaat het een paar meter daaronder in de onderwereld ruig aan toe. 
Christus in Olympus (detail)
Christus in Olympus (de onderwereld)
Christus in Olympus (de onderwereld, detail)
Christus in Olympus (de onderwereld, detail)

Het beeld van Beethoven in een prachtige zetel, met gebalde vuist, is iconisch en wereldberoemd, heb ik me laten vertellen, ik had het nooit eerder gezien of van gehoord. Prachtig. 

Max Klinger - Beethoven (1902)
Max Klinger - Cassandra (1895)
Cassandra
Cassandra
Cassandra
Klinger maakte eerst een studie van de mantel van Cassandra, voor hij aan het beeld begon
Max Klinger - de nieuwe Salome (1893)
De Nieuwe Salome 


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage