woensdag 30 oktober 2019

Tim Eitel in het MdbK in Leipzig

En tot slot, over mijn reis naar Dresden en, als tussenstop op de terugweg, Leipzig, een serie selecties van wat het museum voor beeldende kunst in Leipzig te bieden heeft. Het MdbK is mijn meest favoriete museum denk ik, ik elk geval in Duitsland. Naast een interessante collectie zijn er altijd wel een of twee bijzondere exposities.
'opstapeling van stoelen van de ronde tafel' (of iets in die geest) van Gabi Dolff-Bonekämper
(voor de ingang van het museum)

Dit keer, in de kelder, een overzichtstentoonstelling van het werk van de Duitse schilder Tim Eitel (1971). Veel van zijn schilderijen lijken momentopnamen, gebaseerd op foto's. Hoewel de meeste schilderijen zacht en licht van kleur zijn, lijken de personages in de 'naar werkelijkheid' geschilderde omgeving (vaak hoge wanden) nogal eenzaam, waardoor er een zekere treurigheid over het werk hangt. Er lijkt van alles met die mensen op het doek aan de hand, maar misschien is er wel helemaal niks aan de hand en laat Eitel mij dat alleen maar zelf bedenken door de manier waarop hij ze heeft geschilderd. Ik had nooit eerder van de man gehoord of werk van hem gezien, ik vind het geloof ik wel mooi, die eenzaamheid intrigeert. Klik op de foto's voor een groter beeld (2 x klikken is max grootte, hier wel nuttig) 
Tim Eitel - A Visit (2019)
Tim Eitel - A Visit (2019)  
Tim Eitel - A Visit (2019)
Tim Eitel - an Architectural Study (2017)
Tim Eitel - Blue Walls (2019)
Tim Eitel - Green Dress (2017)
Tim Eitel - Wall (2018)
Tim Eitel - Schnitt (2016) (waar slaat die titel op, oh, zie de maan, denk ik dan)
Tim Eitel - Seated Figure (2018) 
(dit is Tim Eitel zelf, poserend naast zijn schilderij 'Mountains' - zie hieronder) 
Tim Eitel - MMK (2001) (hangt niet op de expositie, 
maar elders in het museum, bij de collectie)

ik betrapte me erop dat ik in musea ook vaak naar mensen  kijk, soms meer dan naar wat er aan de muur hangt. 

Tim Eitel - Hinter Felsen (2016)
Tim Eitel - Antiquity (2018)

onderstaand werk in prachtige kleuren, die komen op deze foto minder goed over, maar enfin, het is een van de meest imposante schilderijen van Tim Eitel, ruim 3 bij ruim 2 meter.

Tim Eitel - Mountains (2018)

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage