maandag 25 november 2019

Eilen Jewell in Rotterdam


Gisteravond had een maximaal aantal boomers uit Rotterdam die ‘s avonds nog naar buiten mogen, en dat blijkbaar ook durven, zich verzameld op de tribune van de grote zaal van LantarenVenster voor een concert van de Amerikaanse zangeres Eilen Jewell met band, waaronder ook haar echtgenoot, drummer Jason Beek.
Eilen Jewell gisteravond in lantarenVenster
Het grootste probleem van mevrouw Jewell is dat ze weliswaar een geweldige stem heeft, maar daar verder helemaal niets mee doet. Alle nummers klinken even afgemeten ingeblikt, tussen de 2:45 en 3:45. En omdat Jewell verder geen enkele uitstraling heeft, noch het muzikaal vermogen om haar optreden persoonlijk te maken en haar muziek ‘live’ te laten klinken, bloedt het concert binnen de kortste keren hartstikke dood. Zelfs rockabilly gitarist Jerry Miller krijgt de swing er niet in, het is trekken aan een dood paard. 
Jewell met band (Jerry Miller gitaar, Jason Beek drums, Matt Murphy op contrabas)
En alsof hartstikke dood nog niet dood genoeg is, maakt haar echtgenoot elke ontsnapping of wederopstanding onmogelijk; de boomlange drummer torent letterlijk hoog boven zijn vrouw uit, zichtbaar en hoorbaar, hij mept gedurende het hele optreden de op zich fraaie stem van zijn echtgenote met lelijke harde klappen in het gareel, en naar de kloten. Een soort Man Slaat Vrouw maar dan anders. Een welgemeend advies aan mevrouw Jewell: get rid of that drummer. En neem de volgende keer een steelguitar en violist mee. Of ga anders dan ook maar gewoon Stand by your man zingen en meer van dat oerconservatief country repertoire.
Jewell en Beek  gisteravond in lantarenVenster
Alleen bij de toegift zong Jewell solo, en meteen ook maar een zeer persoonlijke tekst, over een postnatale depressie, waarmee ze ons achterliet. Ik denk niet dat het ooit nog goed komt met mevrouw Jewell, al dan niet met meneer Jewell. Maar dat zal ik nooit weten, een volgende keer ben ik er niet meer bij.
Jewell met echtgenoot Beek op wasbord (hij kon er niks van) 
Mijn vrouw kwam mijn kritiek bekend voor, zocht in haar archief en zei: ‘drie jaar geleden zei je na het optreden van een zangeres precies hetzelfde’ en liet me het digitale toegangsbewijs op haar mobiel zien: LanterenVenster, 10 september 2016: Eilen Jewell. 
Jewell gisteravond in LantarenVenster
Fuck, ik was werkelijk in de veronderstelling Jewell gisteravond voor het eerst te hebben gezien. Van haar vorig optreden was me niets bijgebleven, ook niet hoe beroerd ik het blijkbaar vond. Oké boomer. Ik word oud.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage