'king size' van marthaler in rotterdam
king size is een absurd en vooral komisch liedjesprogramma
van chistopher marthaler uit 2013 en stond de afgelopen twee dagen in de rotterdamse
schouwburg, een must see voor fans
van deze zwitserse theaterregisseur. inmiddels wordt hij overladen met allerhande
europese regieprijzen maar in nederland trekt zijn werk nog geen halve zaal, typisch. in duitsland
staat dit stuk gewoon twee jaar op het repertoire en nota bene mèt de ondertitel
‘eine enharmonische verwechslung’ wat
in ons land totaal onmogelijk zou zijn geweest wegens 'te moeilijk'.
in krap anderhalf uur (behoorlijk kort voor marthalers doen) komen zo’n tweeëntwintig liedjes en (klassieke) liederen langs, uitgevoerd door twee zangers, een pianist en een oude actrice van het theatergezelschap uit basel, zwitserland. met hun perfecte techniek, perfecte uitspraak, meesterlijke fysiek en gortdroge humor schakelen ze moeiteloos van een abbanummer dat als een klassiek concert wordt uitgevoerd, naar een schumannlied of iets anders klassieks, liggend in of onder het grote roze bed.
een mooi begin van de operadagen in rotterdam, morgen naar een openluchtvoorstelling onder de brienenoord.
niet dat die ondertitel er veel toe doet, het is een term
uit de muziektheorie en heeft iets te maken met noten die hetzelfde klinken
maar anders heten, bijvoorbeeld het verschil tussen een d met een fis (een dis,
spreek uit: dies) en een e met een moll (een es). vast een typische
marthalergrap om in de titel een zware theoretische verhandeling te suggereren
terwijl die verwechslung in het stuk vooral
verwijst naar de botsing van culturen in de mix van liederen van schumann naast liedjes van the jackson five en the kinks, om er een paar te noemen.
en king size
slaat ongetwijfeld op het enorme zachte roze bed in het zachtroze reisdekor dat
een (hotel?)kamer voorstelt, met allerhande opkomsten en afgangen via nissen en
(kast)deuren waardoor de spelers een paar komische entree’s kunnen maken, voor
de lichte toets en de betere humor.
wat ontegenzeggelijk vanaf de eerste minuut
van dit krankzinnige liedjesprogramma de bedoeling is.
in krap anderhalf uur (behoorlijk kort voor marthalers doen) komen zo’n tweeëntwintig liedjes en (klassieke) liederen langs, uitgevoerd door twee zangers, een pianist en een oude actrice van het theatergezelschap uit basel, zwitserland. met hun perfecte techniek, perfecte uitspraak, meesterlijke fysiek en gortdroge humor schakelen ze moeiteloos van een abbanummer dat als een klassiek concert wordt uitgevoerd, naar een schumannlied of iets anders klassieks, liggend in of onder het grote roze bed.
enfin, alles in deze voorstelling is top: de mooie noorse
blonde zangeres met de prachtige naam tora augestad, de uiterst komische michael
vd heide die een geweldig nummer maakt van een reeks onnozele songfestivalpasjes
(onderwijl zingend: tut tut, tut tut, en wij zingen mee), de pianist die dit
alles aan elkaar speelt en begeleidt, tot en met de 74 jarige poolse actrice nikola
weisse die onverstoorbaar op en af loopt, idiote zinnen uitspreekt, spagetti uit
haar handtasje eet en een heerlijk komisch nummer maakt van het uitvouwen van
de muzieklessenaar waar, naar ze zelf vaststelt, ‘totnutoe nog geen noot op te
lezen is geweest’.
een mooi begin van de operadagen in rotterdam, morgen naar een openluchtvoorstelling onder de brienenoord.
(zie de site van het gezelschap voor veel betere foto's)
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage