documenta14 in kassel (vervolg)
willkommen! in het grieks; bord langs oude spoorbaan van het kulturbahnhof
de verbindende lijnen tussen het werk van de documenta in athene en in kassel, waar ik in mijn vorig bericht over sprak, zijn evident, tenminste, voor wie beide steden heeft bezocht. dat geldt voor het werk van de tentoongestelde kunstenaars, maar ook voor de locaties waar alle werken zijn ondergebracht. om die in kassel te vinden moet je, net als in athene, een soort kunstpuzzeltocht afleggen. onder weersomstandigheden die (de dagen dat ik er was) nauwelijks van athene verschilden.. voor het overige is kassel uiteraard een stuk kleiner, veel burgerlijker en kent ogenschijnlijk minder interessante plekken dan athene, vooraf bijna de reden om niet te gaan-
buiten de documenta leek kassel mij ongemeen saai, dat was althans de indruk, na een bezoek aan een vorige documenta.
in kassel, dat deel uitmaakte van oost-duitsland, is de geschiedenis hartgrondig en keurig opgeruimd.
de stad was al een nazi-bolwerk voor hitler goed en wel aan de macht kwam, zo'n beetje de hele bevolking bestond uit blije, enthousiaste hardcore nazi's die tijdens de tweede wereldoorlog met een schokkend enthousiasme en energie er alles aan gedaan hebben om met het fabriceren van wapentuig nazi-duitsland aan de eeuwigdurende overheersing van europa te helpen. vandaar de engelse en amerikaanse bombardementen, die kassel flink hebben weten te raken, de (binnen)stad is totaal weggevaagd geweest, reden voor de oostduitsers om er in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw hun beruchte betonnen stadsplanologie op los te laten. in berlijn heeft dat een aantal fraaie gebouwen opgeleverd, hier in kassel is het vooral heel erg lelijk.
tot mijn grote verrassing leidt de puzzeltocht langs alle documenta locaties in kassel wel degelijk naar een paar boeiende plekken. de curatoren hebben erg hun best moeten doen om in de stad een paar locaties te vinden die zich kunnen spiegelen aan de desolaatheid van het asfa of de technische universiteit in athene. ze vonden een in onbruik geraakt ondergronds perron bij het treinstation in kassel-centrum, een oude leegstaande textielfabriek en de voormalige expeditie-hal van het hoofdpostkantoor, veruit de meest indrukwekkende ruimte.
waar de hoge hakjes van de kunstkritiek verbijsterd en verontwaardigd reageren op 'zulke lelijke gebouwen in het arme noordelijk deel van de stad' zijn dat precies de afgetrapte locaties waar ik naar op zoek ben. en waar volgens mij het werk van deze documenta optimaal tot z'n recht komt, misschien wel beter dan binnen de georganiseerde strakke muren van het fridericianum, de neue galerie, het hessischer landesmuseum of het grimmwelt museum.
de verbindende lijnen tussen het werk van de documenta in athene en in kassel, waar ik in mijn vorig bericht over sprak, zijn evident, tenminste, voor wie beide steden heeft bezocht. dat geldt voor het werk van de tentoongestelde kunstenaars, maar ook voor de locaties waar alle werken zijn ondergebracht. om die in kassel te vinden moet je, net als in athene, een soort kunstpuzzeltocht afleggen. onder weersomstandigheden die (de dagen dat ik er was) nauwelijks van athene verschilden.. voor het overige is kassel uiteraard een stuk kleiner, veel burgerlijker en kent ogenschijnlijk minder interessante plekken dan athene, vooraf bijna de reden om niet te gaan-
buiten de documenta leek kassel mij ongemeen saai, dat was althans de indruk, na een bezoek aan een vorige documenta.
in kassel, dat deel uitmaakte van oost-duitsland, is de geschiedenis hartgrondig en keurig opgeruimd.
de stad was al een nazi-bolwerk voor hitler goed en wel aan de macht kwam, zo'n beetje de hele bevolking bestond uit blije, enthousiaste hardcore nazi's die tijdens de tweede wereldoorlog met een schokkend enthousiasme en energie er alles aan gedaan hebben om met het fabriceren van wapentuig nazi-duitsland aan de eeuwigdurende overheersing van europa te helpen. vandaar de engelse en amerikaanse bombardementen, die kassel flink hebben weten te raken, de (binnen)stad is totaal weggevaagd geweest, reden voor de oostduitsers om er in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw hun beruchte betonnen stadsplanologie op los te laten. in berlijn heeft dat een aantal fraaie gebouwen opgeleverd, hier in kassel is het vooral heel erg lelijk.
tot mijn grote verrassing leidt de puzzeltocht langs alle documenta locaties in kassel wel degelijk naar een paar boeiende plekken. de curatoren hebben erg hun best moeten doen om in de stad een paar locaties te vinden die zich kunnen spiegelen aan de desolaatheid van het asfa of de technische universiteit in athene. ze vonden een in onbruik geraakt ondergronds perron bij het treinstation in kassel-centrum, een oude leegstaande textielfabriek en de voormalige expeditie-hal van het hoofdpostkantoor, veruit de meest indrukwekkende ruimte.
ondergronds perron kulturbahnhof
ondergronds perron kulturbahnhof
ondergronds perron kulturbahnhof
ondergronds perron kulturbahnhof
gottschalk-halle, voormalige textielfabriek
gottschalk-halle, voormalige textielfabriek
gottschalk-halle, voormalige textielfabriek
gottschalk-halle, voormalige textielfabriek
gottschalk-halle, voormalige textielfabriek
neue neue galerie, voormalig hoofdpostkantoor
torwache, met jute koffiebonenzakken ingepakt
ingepakte torwache, een project van ibrahim mahama
voormalige gieterij, onderdeel van de henschel fabrieken (nu universiteit: kom studeren in de stad van de documenta!)
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage