Evening with the Blues in LV
Afgelopen zaterdag was ik in LantarenVenster in Rotterdam
voor de 28e editie van an
evening with the blues met Michael Roach, R&B soul- en blues zanger
Earl Thomas en ‘Blues Guitar Master’
Chris Cain. Ik kende geen van deze bluesmannen, maar de laatste jaren is de
programmering van de jaarlijkse blues
happening dusdanig dat ik een paar maanden geleden blind een ticket durfde
te kopen (de avond is altijd snel uitverkocht). Mijn vertrouwen werd niet
beschaamd, ik had een top avond. Misschien wel de beste die ik tot nu toe heb
meegemaakt (sinds het evenement van Tiel naar Rotterdam is verhuisd).
Michael Roach
Michael Roach speelt en zingt blues die teruggaat tot in
de vroege jaren van de vorige eeuw en hij is daarmee een van de weinige blues muzikanten
die de East Coast blues stijl nog beheerst. Het genre raakt, live
gespeeld, uitgestorven maar de 63 jarige Roach, oprichter van de European
Blues Association doet er veel aan om de Piedmont blues-stijl levend te houden, hij reist de hele wereld
over om op muziekscholen en universiteiten lessen en workshops te geven. Volgens
zijn website ‘It is Michael’s
communication skills together with his musicianship that has enabled him to
bring about a greater understanding of blues music and the Black
experience’ .
Earl Thomas
R&B soul- en blues zanger Earl Thomas (1960) is gezegend met een werkelijk
prachtige zangstem, spijtig dat hij niet vaker naar Europa komt (San Diego is
zijn thuisbasis). Luister op spotify of youtube naar nummers als Git me Some en Maybe the Next Life (van het album Unplugged in Caffe Calabria uit 2005, een pracht van een album) of Tennessee whiskey (een cover van de
country singer songwriter Chris Stapleton) en je bent verkocht. Overigens is de
gelijknamige american football speler van de Seattle Seahawks veel populairder
dan de Earl Thomas waar ik het over heb, google daarom de man met de
toevoeging: blues..
..You're as smooth as Tennessee whiskey,
you're as sweet as strawberry wine, you're as warm as a glass of brandy and
honey, I stay stoned on your love all the time..
Earl Thomas
vertelt graag, praat veel tussen de nummers door, een van zijn favoriete
verhalen vertelt hij in de aankondiging van It’s
Not The Spotlight (van Rod Stewart). Kleine Earl groeide op in Pikeville,
een stadje in Tennessee. Op enig moment kwam hij in het gelukkige bezit van een
transistorradio die hij optuigde met een uit elkaar getrokken klerenhanger als antenne
gespannen tussen de deur van zijn slaapkamer en de klerenkast, om zo het zwakke
signaal te kunnen oppikken van een radiostation
in Nashville. Op die zender hoorde hij vaak een nummer langskomen dat
zijn favoriet werd, maar hij kwam er maar niet achter van wie dat nummer was, hij
miste telkens de aan- of afkondiging.
Op een avond, de familie had zich verzameld
rond de televisie voor de uitreiking van de American Music Awards, kwam een in
glitterpak gestoken langharige gast het podium op en na een paar maten sprong de
jonge Earl enthousiast op en schreeuwde: ‘Dat is hem! Dat is hem!’ De mysterieuze
zanger van zijn favoriete liedje bleek Rod Stewart, het nummer Tonight's The Night en de hele familie
keek de kleine Earl aan alsof hij gek was geworden. Toch reed zijn vader hem de
volgende dag naar Nashville, 100 mijl verderop, en kreeg Earl daar zijn allereerste
twee platen, van Rod Stewart, Atlantic
Crossing (1975) en Night On The Town (1976). De twee
hebben elkaar overigens nog nooit ontmoet.
It's not the spotlight, it's not the cam'ra light,
It's not the street lights of some old street of dreams.
It ain't the moonlight, not even the sunlight,
But I've seen it shining in your eyes and you know what I mean
Chris Cain
Een optreden van blues gitarist Chris Cain (1955) in Nederland is bijzonder,
hij laat zich nauwelijks zien buiten zijn woonplaats San Francisco. De Blues Guitar Master noemt hij zich,
enige bescheidenheid is de meeste Amerikanen vreemd, maar in dit geval lijkt
die titel terecht. Ik ken maar één andere blues gitarist die in de buurt komt
van het virtuoos gitaarspel van Cain, en dat is Joe Bonamassa, toevallig ook
een groot fan: ‘He is one of my favorite,
and criminally underrated blues players of all time. My name is Cain!! Chris
has influenced me for as long as I owned a guitar. Tone, and magic phrasing. Killer
voice and songs to boot.’
Cain speelt
echte bluesmannen blues uit Memphis en zingt-snauwt de tekst met een
diepdonkere stem in de microfoon, eigen nummers afgewisseld met klassiekers van
Albert ‘the Velvet Bulldozer’ King en
BB King (Sweet Sixteen!). Cain is
opgegroeid met de blues, hij was drie jaar toen zijn vader hem meenam naar een
concert van BB King. Z’n vader pleegde het gazon te maaien op muziek van Muddy
Waters, en ‘uit de muziekinstallatie
thuis klonk de hele dag Ray Charles, B.B. King, Freddie King, Albert King, alle
groten van de blues’, dat soort verhalen. Het kon niet anders of Chris Cain
werd blues muzikant, leerde gitaar spelen op z’n achtste, werd op z’n
achttiende professional, ging muziek studeren, nam les in jazz improvisatie,
leerde piano spelen, basgitaar, klarinet, alt- en tenor saxofoon..
Hij duikt ook even achter de elektrische piano voor een duet met de Tsjechische toetsenist van dienst, Jan Korinek. Goeie muzikanten trouwens, die gelegenheidsband, het lijkt me voor die gasten geen straf om met een grootheid als Chris Cain in Europa rond te toeren. En voor de bezoeker een mooie, unieke ervaring, een gedenkwaardige evening with the blues
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage