zaterdag 25 december 2010

limburg losgekoppeld

ik hoorde op de radio het bericht dat limburg was losgekoppeld van de rest van nederland.

ik had niet goed geluisterd, het bleek te gaan om de dienstregeling van de ns.

maart vorig jaar was ik in heerlen voor de begrafenis van een jeugdvriend uit amstelveen. op zijn zevende was hij met zijn familie naar limburg verhuisd. het bericht van zijn dood gaf een schok die ik alleen kon verwerken door in de auto te stappen en naar limburg te rijden voor zijn uitvaartdienst.

in het stampvolle kerkje even buiten heerlen nam de priester afscheid van iemand die weliswaar zeer sociaal en erg geliefd was, maar ‘natuurlijk niet van hier’.
ik dacht eerst dat ik het niet goed had gehoord maar hij zei het nog eens: de overleden jeugdvriend ‘was er een uit het westen’.

meer dan veertig jaar geleden verhuisd naar heerlen, daar de rest van zijn leven gewoond, geleefd, gewerkt. en nu was hij dood, god zegene hem, maar hij bleef natuurlijk wel een vreemdeling, want ‘niet van hier’.

ik vond het eerlijk gezegd geen gek idee, ‘limburg losgekoppeld van de rest van nederland’.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage