maandag 14 augustus 2017

piotr uklanski in athene en kassel


in het emst in athene werd tijdens de documenta14 werk van piotr uklanski getoond, het viel onmiddellijk op door kleur, grootte en thema; hitler ten voeten uit in een stijl die sterk aan het werk van leni riefenstahl doet denken, wat volgens de makers ook de bedoeling is, zij was de inspiratiebron voor het trio kunstenaars.


'the greek way' heet de serie, gemaakt door piotr uklanski in samenwerking met het kunstenaarsduo mcdermott  & mccough, de amerikaanse evenknie van gilbert & george.  de titel lijkt me een verwijzing naar de in de griekse klassieke oudheid tamelijk gebruikelijke homoseksualiteit onder de heersers en helden, de ondertitel is 'the lust that came from nothing' wat behoorlijk cynisch is want het gaat hier niet om lust in de (griekse) betekenis maar om de moord op de homoseksuelen tijdens het naziregime in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, daar verwijzen de data naar die met hanenpoten op de werken zijn geschreven.


in de pers wordt het werk van uklanski bijna nooit 1 op 1 afgedrukt, maar vaak via een wide-shot van het werk in de zaal van het museum, liefst met een toeschouwer erbij, om te voorkomen dat het op nazi-propaganda lijkt, door het zonder de context van een museum, op de sociale media los te laten.



op de documenta14 in kassel herkende ik meteen het werk van dezelfde kunstenaar in de neue galerie, een enorme fotowand met de portretfoto's van alle bekende nazikopstukken, alleen door het portret van hitler staat een kruis. het werk met de titel 'real nazis' is intimiderend groot, en ik had de neiging om te kijken hoeveel van die tronies ik kon thuisbrengen, dat viel tegen.



nazikoppen, van plint tot plafond, over zo'n vijftien meter, tijdens mijn bezoek werd die tamelijk intimiderende werking geheel teniet gedaan door drie kunstmutsen op hoge hakken die pal vòòr dit werk een reuzegezellige samenspraak hielden, er kwam geen eind aan, ik moest nog lang wachten voor ik een kunstmuts-vrije foto kon maken. achteraf spijt natuurlijk, ik had hèn op de foto moeten zetten.

die amerikanen mcdermott & mccough zijn overigens een stel interessante gasten, zie voor hun duo werk en bio hun eigen site. dat ik nog nooit van ze heb gehoord ligt ongetwijfeld aan mij.























0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage