maandag 7 augustus 2017

de boze (fake) muren in kassel

in de gottschalk-halle, een voormalige textielfabriek in kassel, staat een installatie van bili bidjocka, een kunstenaar uit kameroen. de titel luidt: 'I have the impression that there is a love story between the waitress and the tall black man doing the cleaning, 2017. 


bidjocka in de gottschalk-halle, kassel

bidjocka in de expohal van asfa, athene

in de expohal van het asfa, de kunst academie in athene, staat van dezelfde kunstenaar eenzelfde soort installatie, met dezelfde titel. de atheense versie is kleiner en strakker ingericht. wat nogal opvallend is, omdat de omgeving, de overige gebouwen van de kunst academie (waarschijnlijk niet toevallig net als de gottschalk-halle in kassel, òòk een voormalige textielfabriek maar dan vele malen groter dan die in kassel) vergeven zijn van de graffiti. ik heb daar een paar foto's van laten zien, elders op deze blog. 


het asfa in athene

bidjocka wilde ongetwijfeld iets van die overweldigende hoeveelheid graffiti op de buitenmuren van de hal op het asfa complex waar zijn installatie stond, ook in kassel terugzien. hij nodigde twee graffiti kunstenaars uit, de braziliaan marcel de medeiros van de graffiti-groep a7ma en sacha viering, die ik verder niet ken, om de (houten) muren rond het grote schaakbord, aan de buitenkant de bewerken. wat de uiteindelijke stand is geworden in de schaakpartij tussen athene en kassel weet ik niet, ik heb het daar in de gottschalk-halle niet kunnen terugvinden.
















het resultaat is een theaterdecor waarin ik zò elk willekeurig stuk zou willen ensceneren, niet onaardig gedaan dus. maar het is wel theater. hoewel ik erg houd van dit soort romantische decors, voelt de graffiti in dit (documenta) verband een beetje gezocht. in elk geval heeft het met de oprechte woede op de muren van athene verder weinig te maken. 

ongetwijfeld óók niet toevallig, is in dezelfde voormalige textielfabriek in kassel iets verderop een videoinstallatie te zien van de griekse kunstenaar angelo plessas, die ook in athene een ruimte in een voormalige textielfabriek deelde met bidjocka. 



in athene was een video te zien van een griekse spionne, de toenmalige buurvrouw van plessas. in kassel stond een (video) installatie van hem, internal internet brotherhood/sisterhood 6 (2017)waar ik niet erg lang naar kon kijken, het was me te vaag..







0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage