maandag 7 augustus 2017

documenta14: fuck de kunstkritiek

parthenon of books, kassel

in de pers weer veel kritiek op de documenta, dat is traditie, als er ooit een documenta komt waar iedereen enthousiast over is moet die onmiddellijk worden opgeheven. 
maar wanneer je als niets vermoedende liefhebber informatie zoekt over de documenta, 
lees vooral alles, maar trek je niks van de kritiek aan, laat je niet leiden of misleiden door wat willekeurige dames en heren jongens en meisjes van de krant er van vinden, ga vooral zelf kijken. 
maret anne sara, gordijn van rendierschedels

maar soms is die kritiek echt stompzinnig. hilda bouman, zelfbenoemd lid van een niet-bestaande kunstelite, klaagt in het fd over het ontbreken van 'wereldberoemde kunstenaars' op documenta14 in kassel (athene noemt ze niet, ze zal er niet zijn geweest of ze wist van het bestaan niet af). ze spuwt haar gal over die enorme hoeveelheid totaal onbekende kunstenaars ('waarom moet ik dit zien') en vindt het verschrikkelijk dat de galeriehouders en hun steenrijke klanten, de kunstmakelaars en de kunstagenten nergens zijn te bekennen. ze wilde er ongetwijfeld graag een lekker wijntje mee drinken. 

I was a stranger and you took me in' van olu oguibe

waarom moet ik dit zien roept mevrouw bouman. geen idee, van wie zou dat moeten? niet van mij. ik zou zeggen, ga lekker naar huis. je moet dit niet zien, je màg het zien. je mag er zelfs in zien wat je wilt. kunst moet helemaal niks. behalve schuren, irriteren, verwarren, vragen oproepen, woede veroorzaken, vreugde, verdriet, dat hele spectrum, noem maar op, enzovoorts, alles waar mevrouw bouman niet op kan komen omdat ze is afgestompt en alleen oog heeft voor the business. voor dat soort types is kunst: geilen op beroemde werkjes en beroemde artiesten, liefst met een wit wijntje, een handig boekje en een foto graag, van henzelf, met het wereldberoemde kunstwerk, liefst in gezelschap van de betreffende wereldberoemde kunstenaar. 

ik erger me wild aan dat soort blasé types, fout volk zonder enig benul wat kunst is of kan zijn, ze hebben geen idee, maar wel in de krant zeiken dat al die kunstenaars uit afrika, griekenland, polen, albanië, of waar ze ook allemaal vandaan komen slecht zijn voor de kunstmarkt want 'it aint good for the business' (dat is engels, het fd is wel internationaal hè). neoliberale kunstmarktgelul. stompzinnig geklets van moeilijke brillen, hysterische kapsels en foute jurkjes. 

en nee ik denk niet dat hoofd curator adam szymczyk heel erg geschrokken is van het verhaal van mevrouw bouman, ik denk niet dat hij het heeft gelezen, het boeit allemaal erg weinig, kritiek hoort onlosmakelijk bij het fenomeen documenta. 

portret van arnold bode, oprichter van documenta, door gerhard richter (1964)

maar ik heb wel een tip, als mevrouw bouman in kassel 'wereldberoemde werken' wil zien die 'heel veel waard zijn' kan ze gewoon naar schloss wilhelmhöhe, daar hangen naast het werk van oa titiaan, rubens en dürer zowat alle 'wereldberoemde' hollandse meesters waaronder veel werk van een heel wereldberoemde schilder, rembrandt heet ie, hij is al heel lang dood maar mevrouw bouman zal hem misschien wel kennen. 

ik mag hopen dat iedereen die het fd leest na dat flutverhaal van bouman onmiddellijk naar kassel is afgereisd. het zal wel niet, delui van het fd zijn nogal behoudend en volgzaam (de markt regeert). enfin, laat ik het dan maar zeggen: fuck het fd, fuck hilda bouman en ga naar de documenta14 in kassel. 

tot en met zondag 17 september aanstaande. de documenta in athene is al gesloten. 


 bezoekers neue galerie, documenta14, kassel

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage