vrijdag 21 januari 2011

the bride of frankenstein



vanavond de “eenmalige exclusieve vertoning” van de historische film ‘the bride of frankenstein’ (1935) gezien in de doelen in rotterdam.

het rotterdams philharmonisch orkest speelde onder leiding van hollywood dirigent richard kaufmann de complete partituur van franz waxman live terwijl de film op een groot scherm achter het orkest werd gedraaid. een belevenis, zonder meer.

ik ken de filmmuziek van franz waxman vooral van peyton place, de amerikaanse film en tv serie over het wel en wee in het gelijknamige stadje in new england. ik heb daar jaren geleden een voorstelling over gemaakt in een eigen adaptatie van het boek van grace metalious. in de voorstelling kwam ook de score van waxman ruim aan bod. heerlijke zwijmelmuziek, pure romantiek dat peyton place thema.

de filmmuziek voor de film ‘the bride of frankenstein’ is eigenlijk op een zelfde manier opgebouwd rond een terugkerend thema dat je steeds in een andere toonsoort of bezetting hoort langskomen. ook hier veel violen afgewisseld met scheurend koper en knallend slagwerk.

ik heb met een schuin oog naar de film gekeken maar meer nog naar de dirigent en orkest dat dankzij de partituur van waxman regelmatig flink mocht uitpakken. meende zelfs een hammondorgel of iets soortgelijks te horen langskomen maar ik kan me vergissen.

wie ooit het idee heeft geopperd om filmvertoningen weer van live muziek te voorzien weet ik niet, briljant is het zeker. er blijkt genoeg publiek voor te zijn. ik doe mee. een paar weken terug motorkruiser potemkin, nu deze frankenstein film, prachtig.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage