Mitten wir im Leben sind: De Keersmaeker & de cellosuites van Bach in Hasselt
Sinds lange tijd weer naar een dansvoorstelling geweest, die
ik niet snel zal vergeten, Mitten wir im
Leben sind van de Vlaamse choreografe Anne De Keersmaeker en de Franse cellist
Jean-Guihen Queyras. Ik moest er voor
naar Hasselt, België, de paar Nederlandse voorstellingen waren eind vorig jaar
en begin dit jaar in geen tijd uitverkocht en alleen in Hasselt waren gisteravond
nog wat stoelen vrij.
Queyras speelt de zes cello suites van Bach, gezeten op een
krukje op een verder leeg en kaal toneel. Geen coulissen, geen achterdoek, een
grijze balletvloer en wat gekleurde tape dat door De Keersmaeker samen met een
van de andere dansers, bij wijze van changement voor elke suite op de vloer
wordt geplakt.
‘Op de suites van Bach
wordt gedanst, Jules! Allemande, courante, sarabande, menuetto, bourree, gigue,
het zijn dansen!’ Mijn celloleraar zei het een halve eeuw geleden al. Hij sprak
me vaak bestraffend toe wanneer ik mij weer eens een weg door de eerste twee suites
aan het zwoegen was. ‘Ik wil verdomme niet
zien en niet horen dat het moeilijk is! Bach is simpel! Eenvoudig! Lichtvoetig!
Ik heb er zo’n vijftien jaar over gedaan om ze enigszins onder de knie te
krijgen, dat wil zeggen, enkele delen uit de eerste twee suites, maar dan wel uit
het hoofd. En op de verplichte, lichtvoetige manier. Aan de overige suites heb
ik me nooit gewaagd, inmiddels ben ik de toon en vaardigheid allang weer kwijt.
De moeilijkheidsgraad loopt op, met de gigue van de zesde suite als hoogtepunt,
noten over alle drie de muzieksleutels, duimposities, onmogelijke vingerzettingen
en een enorm gepuzzel met de op en afstreek. Jean-Guihen Queyras heeft daar natuurlijk
allemaal geen last van, hij speelt zijn meermaals onderscheiden interpretatie van
Bachs meesterwerk schijnbaar achteloos, eenvoudig, virtuoos, prachtig.
Er wordt veel solo gedanst, de eerste twee suites door een
man, af en toe schuift iemand in, man of vrouw, dansen ze samen, om dan weer te
verdwijnen. De derde suite, een hoogtepunt, is een schitterende dans van de
tengere Marie Goudot, een prachtig mooie, fantastisch bewegende danseres, sinds 2010 min of meer vaste kracht
van Rosas, het gezelschap van De Keersmaeker.
Na de pauze neemt de interactie tussen cellist en dansers toe,
vallen soms ineens stil, dagen elkaar uit, of lopen weg (die stiltes zijn prachtig).
Midden in de vierde suite loopt de cellist van het toneel,
we horen hem in de verte verder spelen, ergens op een gang in het enorme
theater, flarden cellomuziek, terwijl op het toneel de danser(s) in stilte
verder bewegen.
Bij de zesde en laatste suite danst iedereen mee (drie
mannen en twee vrouwen; Marie Goudot dus, en de Keersmaeker zelf) veel diagonale
looplijnen, typisch De Keersemaeker, ik hou er wel van. Dansen, muziek maken.
En spelen. Dat is alles.
Mitten wir im
Leben sind is een prachtige voorstelling. Als je de kans krijgt, want de
meeste voorstellingen zijn uitverkocht, gaat dat zien. Een muzikale topavond van
acht tot half elf, met een korte pauze.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage